Welcome to Hikayat Seri Manja's Territory. Be nice here. Thank you. Follow | Dashboard
Hikayat Seri Manja
Shout Here






Blog Archive









Bosan yg Teramat Sangat !!!
Monday, June 13, 2011 | 11:04:00 AM | 0 comments


Assalamualaikum....

Hmm, jam menunjukkan tepat jam 9:30 pg. Ape leh wat, boring yg teramat duk kat umah sorg2. 
Beselah, cuti skola baru je tamat..hari ni adik2 da stat skola smula..
ibu ayah pun da stat bekerja....

tggal lah diri ni yg slalu ditinggalkan kesepian....
huhu sdey lak bunyi nye..
tp xpe, selagi aku ade kje nk wat, aku akan bereskan nye satu persatu..
baru ilang sket ase boring tu kan...

so, firstly, perkara yg aku nk wat, of course lah update blog kan...




Besela, bila duduk sorg2 tu, mcm2 perkara yg bermain di fikiran ni..mulalah teringatkan mcm2..perkara yg menggembirakan, menakutkan, dan yg menyedihkan (tp part ni yg plg aku x suka)


Tbe2 je teringatkan arwah atuk....
satu-satunya atuk yg paling aku syg dan yg plg aku rapat telah pun kembali ke rahmatullah Febuari 2008 yg lalu...

tp peristiwa tu masih segar lg dlm ingatan ni...rasa sebak lak tbe2..isk..isk..

atuk menghembuskan nafasnya yg terakhir pd jam 10:55pg di Hospital Columbia Asia, Shah Alam krn mmg atuk menerima rawatan disana hampir sebulan lebih...atuk disahkan mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi..stiap kali aku dtg mlwat atuk, atuk nampak ceria sgt, tp apakan daya, tubuh nya x bdaya lg...

hanya bergantung semangat drpd sdare-mare disamping ubat-ubatan yg diberikan mengikut jadual...


Slama lebih kurg 50hari atuk terlantar sakit di sana...

sblm atuk dihantar ke hospital di shah alam tu, pernah juga atuk cuba dibawa blk ke rumah semasa mndapat rawatan di hospital kerajaan ttp keadaan atuk menjadi x stabil..mgkn ubat yg diberikan krg berkesan atau atuk perlukan penjagaan yg amat rapi...lps pd tu, atuk dikejarkan ke hospital Columbia,S.alam....disana atuk nampak ok sket dan masih bole tersenyum...aku lega sgt tem tu...;)





Masa aku dpt berita arwah da x mampu bernafas lg, aku terus menangis...

sebak sgt2 x dpt ditahan lg..ketika tu manja ade kat skola...tem tu aku form5...aku igt lg, mase tu hari jumaat, ayah terus amek aku dr skola bwk blk ke kmpung...sampai je kat kmpung, jenazah blm ade lg...still ade kat shah alam krn byk prosedur perubatan yg perlu diselesaikan..

ketika tu pak lang yg kebetulan ade kat hospital krn sdg mlawat atuk, die lah yg mnjadi wakil waris m'guruskan proses tuntutan mayat sblum dibawa pulang ke kampung di Melaka.


aku dan sdare-mare yg ade di kmpung mguruskan ape yg ptot smentara mnunggu jenazah arwah sampai ke rumah...
org2 kmpung pon ramai da dtg..hulurkan bantuan ape yg ptot..Jenazah yg dibawa pulang tiba di kmpung pd jam 5:30ptg..setiba nye di pkarangan rumah, aku tmbh sebak lg sbb tengok van jenazah yg bawa arwah atuk..

aku teringat masa arwah senyum tem kali terakhir aku melawat atuk pd 
weekend mggu sblmnya tu...aku rindu sgt2 kat atuk..

tanpa berlengah lg, atuk terus dibawa ke tmpt yg org kmpung da sdiakan utk m'jalani proses memandikan, mengkafankan, dan seterusnya di sembahyangkan...

saat aku paling gembira bila dpt cium arwah buat kali terakhir slpas arwah selesai dikafankan..dahi arwah sejukk sgt...


Skrg ni  usia aku pon da meningkat dewasa, 
aku sedikit sebanyak  faham dan redha dgn pemergian atuk..

Allah lebih sygkan dia...kte xde kuasa nk menghalng nya..mgkn Allah x mahu atuk menanggung beban kesakitan yg terlalu lama...

setelah selesai semuanya, arwah di kebumikan di tanah perkuburan dkt dgn kampung di sebelah masjid Kesang Tua...tahlil dibaca utk arwah 3 hari 3 malam..smoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempat kan  bersama org2 yg beriman dan beramal soleh..Aminnn....

"Barangsiapa yg mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan, dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan kami beri balasan kpd nya kehidupan yg baik, dan sesungguhnya akan kami beri balasan apa yg telah mereka kerjakan. " 
(An Nahl : 97)



Aku rindu atuk sangat2...rindu nak tgok atuk senyum...rindu nak borak ngan atuk..rindu nak cium atukkk...manja selalu doakan atuk bahagia di alam sana...