Welcome to Hikayat Seri Manja's Territory. Be nice here. Thank you. Follow | Dashboard
Hikayat Seri Manja
Shout Here






Blog Archive









Remajanya Hati seorg Wanita
Saturday, June 11, 2011 | 5:07:00 PM | 0 comments
Hati anak gadis remaja ibarat taman awam yg bebas dimasuki oleh sesiapa shj. Salah 1 cara atau alat yg m'hantar ke sana tentulah janji2 manis dan hadiah2 x kira la mahal atau murah. Bila difikirkan blk betapa murahnye nilai anak gadis yg mudahnya dibeli  oleh org lain terutama nya lelaki...ianya hanya dgn bayaran janji atau hadiah material...

Sebenarnya, dlm hal ini, peranan seorg ibu adalah lbh utama drpd seorg ayah..sb, masa remaja anak perempuannya pernah dilalui juga oleh ibunya suatu ketika dulu..mgkn bezanya dulu pendidikan agama dirumahnya masih tinggi dan ketat krn dibimbing oleh nilai2 agama.

Apabila anak gadis membesar dlm keadaan keluarga yg hebat dan dgn cara terhormat, yg masih patuh kpd ajaran Allah dan mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w , maka anak tersebut akan membesar dgn aroma akhlak yg harum dan hatinya mencurahkan semerbak kasih yg suci...alangkah hebat dan betapa tinggi nya martabat wanita kan..kan..

Sampai satu ketika nanti dia dilamar seseorg, lelaki itu akan mendptkan anak gadis itu spt intan di dlm kerang, yg belum disentuh oleh manusia. Keluarga dan rumahtangga juga akan menjadi harmoni dan bahagia di dunia & akhirat. Barulah mencapai kebahagiaan spt yg kita dpt contohi dan teladani drpd keluarga para nabi dan sahabat2 Rasulullah s.a.w serta ulama terdahulu.

      Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
" Apabila dtg kpd kamu lelaki yg sudah kamu setujui tentg agama dan amanahnya, maka kahwinkan lah (anak kamu) dengan nya. Kalau tdk akn terjadi fitnah dan kerosakan besar di muka bumi."
Islam menerapkan asas perkahwinan , iaitu cinta dan syg. Islam memberi seorg gadis kebebasan memilih teman hidupnya, begitu juga m'berikan lelaki kebebasan memilih isterinya. Ayah tdk berhak memaksa anak perempuannya berkahwin dgn lelaki yg disukainya. Begitu juga dgn lelaki, dia tdk akan berkahwin dgn seseorg gadis kerana menuruti kehendak ibu atau ayahnya.

jadi, islam telah menggariskan dlm isu perkahwinan, yg akan menentukan siapa yg bakal jd pasangan kte, sdh nyata dan jelas ianya adalah hak dan pilihan kte sendiri..sumenye terletak dlm tgn kte..pandai2 lah kte mencorak nya..asalkan x btentangan dgn ajaran Islam..bak kata org, 'tepuk dada, tanya lah iman'..

tiba-tiba aku exited lak ble cte bab kawen ni ek..hehe..sabar2, masanya akan tiba jugak!!! (sapela bakal suami yg mampu bahagiakn manja nti ek..*ehem-ehem...jgn risau, calon nya sdh ada..hehe*

sweetnye...x sabar lak asenye nk kawen..hehe