Welcome to Hikayat Seri Manja's Territory. Be nice here. Thank you. Follow | Dashboard
Hikayat Seri Manja
Shout Here






Blog Archive









Zaman Persekolahan...
Thursday, July 14, 2011 | 11:43:00 AM | 0 comments

“Kring...Kring!!!!” aku tak pernah lupa akan bunyi keramat tu..loceng yg bingit berdering setiap pagi yang mampu memekak kan telinga setiap pelajar kat skola tu...Ahaa..ok, aku tipu~..tu simbolik jela..
sebelum ni takde lg tercatat kes budak jadi pekak gara2 bunyi loceng kat skola..tp  tak tau la skola len kan..kalo ade tu mmg dasyat la loceng die kan..kompem besar giler  kot (tak perlu la di bayangkan :-P)

Detik persekolahan mmg kenangan yg sukar aku nak lupakan...semuanya indah-indah belaka..(bohong la semua..dlm byk2 tu, mesti ade yg pahit kan)...maklumlah, langit tak selalunya cerah..byk kot benda dan hal-hal yg aku pernah wat masa zaman sekolah dulu...rase rindu plak nk kembali merasai detik-detik bersejarah tu...ececece

Pejam celik pejam celik da 4 tahun zaman tu berlalu.. macam tak percaya plak..tp sikit sebanyak perasaan bangga tu still ade..yelah, da melangkah masuk ke alam dewasa kan..tp mematangkan diri itu mesti..perangai buruk yg pernah aku ade dulu harus segera ditinggalkan dan aku da lenyapkan terus..sbb mane ade org nk simpan benda buruk kan..tp yg pasti, kenangan manis tetap terpahat dan masih segar dalam ingatan...



10 perkara yg aku masih aku ingat dan tak akan lupa..insyaallah J

1.   Pernah kene cubit kat perut sebab tak siapkan karangan bahasa melayu..bese lah, kes tangguh pnye pasal.


2.   Dilantik jadi penolong ketua tingkatan mase form4 & form5...(sebab masa tu jawatan ketua tingkatan utk lelaki je) 


3.   Dapat pingat perak(no.2) mewakili rumah merah(solehudin) dalam acara lompat tinggi masa Sukan Tahunan Sekolah.


4.   Minat sgt matapelajaran kimia plus pernah jadi murid kesayangan cikgu kimia sebab selalu skor subjek dia..hehe poyo tak


5.   Pernah kene rotan oleh guru disiplin sebab datang lewat tem perhimpunan setiap hari jumaat kat surau skolah..lepas kene rotan aku terus garu2 tapak tangan sbb sakit + rasa gatal...knape ek??


6.   Aku akan pastikan pakaian skola aku kemas. Tiap2 malam aku gosok baju skola sbb pagi2 aku bangun agak lewat la plus kne berebut bilik air dgn abg & adk2 aku. Lagi 1, kalo bole stiap minggu aku mesti nak nila(ujala) baju & tudung skola sbb lepas basuh warna dia agak kekuningan sket..(padahal kuning sket takpe je kot) kecuali minggu tu aku malas yg teramat sgt.


7.   Aku tem kat skola dulu tak la femes mcm korang semua. Aku bese2 je..yg bezanye aku ni anak kdp cikgu Jamal yg juga merupakan cikgu kat skola aku tu jgk..tp tak smua org tau sbb aku pn tak pernah cte kat org len...ala, tak best la kan org kenal kte sebab mak @ ayah kte cikgu kat skola sama gak. Kalo bdk len tau pon, mgkn sebab nampak aku pegi dan balik nek kete ngan ayah aku. Yela, tak kan aku nak nek bas plak kan.


8.   Masa kat skola dulu sape bdk2 yg x tau nama aku dorg just panggil aku ‘koop’ je..nk tau sebab pe??sebab ayah aku cikgu BM+KH+PJK+guru disiplin+setiausaha kelab koperasi (KOOP) skola..so secara tak langsung melekat lak gelaran ‘Koop’ tu kat aku..ish jahat kan dorg..aku redha jela..malas nak bising2..tp bila difikir blk, cool gak kan nama tu..!!


9.   Tak pernah ponteng skola kecuali dapat MC..( langgar peraturan tu biasa bg aku, tp ponteng skola memang aku tak brape gemar)

10.           Datang skola dgn tangan & kaki berbalut sbb excident jatuh moto lepas balik dari kelas tambahan..haha..memang lucu la tem tu..tp yg best nye, bdk len yg tak pernak tegur aku sbelum tu, tbe2 tegur dan tanya khabar aku. Cikgu2 pon sama.tp jwpn aku tetap sama “sihat je.x sakit sangat” cewahh saja biar nampak cool, biarpun terang2 balutan aku kuning2 bekas letak iodin kat luka tu. Sakitnya bukan kepalang, hanya tuhan je yg tau..

Aku yakin korang pn ada kenangan manis yg tak bole dilupakan tem zaman skola dulu kan..sebab zaman tu dilalui sekali je seumur hidu..and once kte da lalui, that time will never come back..

so kpd  yg masih belum tamatkan zaman persekolahan tu, hargai lah setiap hari2 yg berlalu sbg persediaan utk memajukan diri pada masa akan datang..life kat skola dan life kat uni sangat sangat jauh berbeza..persiapkan lah diri anda utk hadapi dunia luar yg penuh dgn pancaroba tu..

harapan penulis agar anda bijak mengurus hal dalam apa jua situasi dan keadaan yg bakal mendatang. Tak salah utk anda kejar cita2..dan kejarlah ia dgn apa cara sekalipun tetapi ingat!! Sentiasalah mengharapkan berkat dan redha daripada-NYA

Wassalam.