Welcome to Hikayat Seri Manja's Territory. Be nice here. Thank you. Follow | Dashboard
Hikayat Seri Manja
Shout Here






Blog Archive









'Gua..Gua...Lu..Lu'
Wednesday, July 13, 2011 | 9:40:00 AM | 0 comments
Ehem...ehem..ehem..tekak ni tiba-tiba rasa gatal plak..harini rasa terpanggil nak menconteng kat blog buruk ni setelah sekian lama x menjenguk..nk wat cmne, sibuk sket..hehe alasan!!

Gua lu gua lu....gua lu...eh apehal ngan aku ni....?? tetibe je..mesti korg plik an.. 


Hemm...mesti korg kata aku gila kan ckp sorg2..sbnanarnye bkn nak merepek atau mengarut tengah2 hari buta ni..ada cerita nak dikongsikan bersama..

Pagi semalam aku keluar ke bandar utk membeli barang..tetibe “kruuk..krukk..”perut aku ni berbunyi plak..agaknya cacing  tgah menyanyi2 minta makanan la tu..hehe kalo ye pon sabarla sket..nseb bek xde org dekat ngan aku..kalo x agak memalukan la jugak an.. kebetulan tem tu aku blum sarapan lg...

Sambil menahan lapar..aku menuju ke warung roti canai berdekatan..warung  tu mmg agak  terkenal kat situ disebabkan roti canai nye yg lembut dan sedap..sedapnya sambil menjilat jari..skali cuba, pasti nak lg..kalo x pcaye korg try la sdiri..bak kata kawan aku, skali makan, mak mertua lalu belakang pon xkn perasan pnye la..haha mmg la, lalu belakang sape pun xkan perasan kan..len la kalo lalu depan..huhu..

warung tu bukan jual khas roti canai saje...nasi lemak, kuih-muih, soto, segala jenis mee, rojak dan menu lain pon ade..tp setakat ni roti canai nye la  yg paling mendapat sambutan ramai..jd agak berbaloi la aku yg lapar ni pegi pekena roti canai kat situ an..

Lepas aku selesai order roti canai dan milo ais, aku pon duduk kat kerusi yg disediakan tepi warung tu..aku order bungkus je, krn mmg x bhjat nk duduk lama disitu..


tiba-tiba “woi man, sini la..mane lu pegi?? da bjanggut gua tggu lu kat cni..lu sikit pon x pkir gua yg duk tggu lu mcm org gila kat tgah2 panas ni...bla..bla..bla..” 


aku malas nk dengar smpai habis sbb ayat die x bpe nak jelas
..aku toleh ke kanan melihat ade seorg pemuda melayu berdiri x jauh dari warung tempat aku duduk sedang terpekik memanggil seorg lelaki melayu lain yg agak berumur juga sedang berdiri di seberang jalan sana..melalui perkiraan aku, umur nya mungkin dlm lebih kurang awal 50-an kerana melihatkan uban yg sudah kelihatan pada rambutnya.

dalam hati ni, aku bercakap sendiri..humph, wat malu bangsa je..dah la terpekik2, kalo bahasa tu elok xpe lah jugak...Aku terus mengalihkan pandangan ke arah pembuat roti canai tersebut..ish lama lg ke nk siap ni..aku x sabar nk blah dari sini sbb byk lg keje nak kne buat lpas ni..setelah siap, aku terus beredar.

Sebenarnya, bukan isu warung atau roti canai atau isu umur tua atau muda yg aku ingin perkatakan..cuma ingin melahirkan perasaan x senang bila mendengar org muda zaman skrg ni bercakap guna bahasa ‘gua lu.. lu gua’ bila terasa ingin melontarkan kata2....kalo setakat bercakp ngan membe rapat or sebaya  x pe la jugak an..tp yg x sedap nye, bercakap dengan org tua atau dgn erti kata lain org dewasa lah..pon still gne perkataan ‘gua lu..gua lu’..bkn ke biadap nama nye tu..huhh!!

Kadang2 aku pon tertanya-tanya dari mana wujudnya perkataan x sopan tu???

Nak kata perkataan tu wujud sejak zaman nenek moyang lagi, knape aku x pernah dengar pun atuk nenek ckp camtu?? Jadi sudah terang dan jelas lah ianya bkn datang dari zaman dulu. Mak ayah kte pun x pernah dpt didikan yg x baik mcm tu kan...

Pendek kata, amalan bercakap gunakan perkataan ‘gua lu..lu gua’ ini sememangnya x elok dan teramatlah tdk sopan utk mendengarnya..tdk kira lah kte tujukan pada sesiapa pun..even nak borak ngan membe biasa pun apa lah salah nye kalo gunakan ayat yg lebih sopan spt saya, awak, kita, kamu, dan yg sewaktu dengannya..


kan lebih manis, org lain pon suka nk bercakap dgn kte, apatah lagi mendengar apa yg kte nak katakan.

Janganlah mudah sgt terikut-ikut dengan bahasa yg x sepatutnya digunakan spt didalam komik, majalah, dalam tv, radio dan mana2 media massa atau elektronik dan juga kawan2 yg memberi pengaruh x elok pd kte..bukankah “BUDI BAHASA BUDAYA KITA”...sama2 lah kte berubah kearah kebaikan dan buang jauh2 virus berjangkit yg sering menular dalam diri para remaja dan belia yg menjadi harapan negara...kerana
...




 BAHASA JIWA BANGSA..

BAHASA JUGA IMEJ NEGARA

Sekian, wassalam.